تقسیم بندی علم طب ( طب نظری و طب عملی)

طب نظری و طب عملی چیست؟

تا الان متوجه شدیم که کار طب در مرحله اول حفظ تندرستی و سلامتی است

سلامتی و تندرستی

ما برای حفظ سلامتی و تندرستی باید به تدبیرها و چیزهای سودمند عمل کنیم و از چیزهای فاسد و زیانکار دوری کنیم.

پس چاره ای نداریم جزء اینکه بدانیم چه چیزهایی و چه کارهایی باعث سلامتی میشود و چه چیزها و کارهایی باعث فساد یا بیماری انسان میشود و اصلا بیماری چیه؟
سلامتی و تندرستی چیه؟
به کی میگن بیمار؟
به کی میگن سالم؟

به شناختن این چیزها میگن طب علمی یا طب نظری

طب نظری (علمی)

هرکسی که میخواد طب نظری را یاد بگیره باید کارها و امور طبیعی و ناطبیعی را بشناسه

حکیم جرجانی این چیزها را به 4 دسته تقسیم کرده:

1- چیزهایی که تن انسان با اونا ساخته شده است

یعنی مواردی که نظام و ساختمان بدن روی اون بنا شده، که خود این به 6 قسمت تقسیم میشه

1-مایه‌های چهارگانه(ارکان)

2-اندام‌ها (یکسان و پیوسته)

3-اخلاط  

4-ارواح

5-امزاج

6-قوت‌ها

2-امور مربوط به احوال تن که اینم خودش به 4 قسمت تقسیم میشه

1-مزاج اصلی (مزاج جبلی) 2-مزاج آدم در طول عمر 3-جنسیت 4-عادت‎ها

3- امور خارج از تن آدم

مثل مسکن (خانه)، شرایط محیط زیست محل زندگی

4- حال های تندرستی

یعنی مزاج هر اندام و اخلاط و روح ها و همچنین قوای اندام ها چنان باشد که کار خودشون را بدرستی انجام بدن ( یعنی افعال بدون نقص انجام شود) مثل هضم معده یا عملکرد کبد و…

بخوام چارت کلی را بکشم میشه این

همچنین مطالعه نمایید
تشخیص مزاج اصلی بدن از طریق بررسی اجناس دهگانه ( اجناس عشره )
امور طبیعی و ناطبیعی

اما ابن سینا میگه

از آنجا که هدف علم طب پژوهش در تن آدمی است که آیا سالم است یا بیمار و از آنجا که شناخت و علل هردو حالت تندرستی و بیماری برای طبیب لازم است، پس باید علل و موجبات تندرستی و بیماری بررسی شود.

این موجبات ممکن است آشکار باشند یا پنهان ، یعنی دیده نشوند و حس و درک نشوند و باید از روی عوارضشان آنها را پیدا کرد. پس باید عوارضی را که در حالت تندرستی و بیماری به بدن روی می‌آورد را به خوبی شناخت

در علوم حقیقی بیان شده که شناخت هر چیزی مشروط به دانش ما بر منشاء و علل آن است، به شرطی که منشاء و علل بطور آشکار خودنمایی کنند وگرنه باید از طریق رویدادها و ویژگی های ذاتی آن را کشف کرد

علل چهار گونه است

1-مادی 2-فاعلی 3-صوری 4-غائی (تمامی)

علل مادی

ماده هستند یعنی میشه روی ترازو گذاشت و وزنشون کرد

شامل

ارکان، اخلاط، اندام، ارواح (ارواح حیوانی، ارواح نفسانی، ارواح طبیعی یا نباتی)

علل فاعلی

عوامل و موجباتی که روی تن آدم تاثیر میذاره و یا تغییر میدهد که میشه هوا و متعلقات آن، غذاها، آبها، آشامیدنی‌ها، تخلیه، احتقان، فعالیت و استراحت تن و روان، خواب، بیداری، محیط زیست، مسکن، شغل، عادت‌ها، جنسیت، مزاج عمر، و چیزهای دیگری که با تن آدمی در تماس است

علل صوری

مزاج ها و کیفیت هایی که بعد ترکیب ارکان و امزاج بدست میاد مثل قوه بینایی، خلط ها (اخلاط و قوا)

علل قائی (تمامی)

هدف نهایی تمام کنش ها و قواها و روحها

مثلا ارکان و امزاج و…. با هم کنش میکنند و چشم را درست میکنند حالا چرا چشم را درست میکنند؟ چون بتونن ببینند

این هدف توانایی دیدن میشه علل قائی

مواردی که تا الان گفته شد مبانی صنعت طب هستند چرا که چگونگی صحت و مرض از روی اینها تشخیص داده میشود و زمانی که یکی از اینها از حالت طبیعی تغییر کند موجب بیماری میشود

اما تغییر کردن از حالتی به حالت دیگر حتما علت و سببی دارد مثلا فلان خلط بیشتر تولید شود یا مثلا کبد کم کار شود . خب سبب ایجاد این اتفاق را باید بررسی کرد

در علم طب اسباب به 6 بخش تقسیم میشود که به آن ستّه ضروری یا اسباب ستّه میگویند

تقسیم بندی طب نظری

پس با توضیحاتی که تا الان داده شد طب نظری را به 3 دسته کلی تقسیم میکنیم

1- امور طبیعیه
ارکان=>امزاج=>اخلاط=>اندام=>ارواح=>قوا=>افعال

2- اسباب و علل
علت ایجاد تغییرات در بدن انسان و عوامل موثر بر آن و نحوه ایجاد بیماری

3- علائم و دلایل
نشانه هایی که باهاشون میتونیم بیماری یا سلامتی را تشخیص بدیم مثل نبض،رنگ چهره و پوست ، ادارار و …..

طب عملی

علاوه بر موارد فوق که توضیح دادم، ما باید بدانیم که چطور میشه تندرستی را حفظ کرد

یعنی مثلا ما الان تندرست و سالم هستیم ، حالا باید چیکار کنیم که سالم بمانیم؟

یا مثلا خدای نکرده الان بیمار هستیم حالا چطور باید درمان بشیم و سلامتیمون را بدست بیاریم؟

یا اینکه چیزهای سودمند را چقدر یا چطور یا چگونه باید به کار بگیریم ؟

به این بخش دوم میگن،  طب عملی

ببینید هر علمی اولش پیچیده و نامفهومه اما به یاری خدا در جلسات بعدی تمام ابهامات ایجاد شده را توضیح میدم

موفق باشید

پایان جلسه دوم آموزش طب طبیعی (سنتی)

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:  
  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن و.... خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • از ارسال مشاوره درمانی و دارویی برای سایر نظرات خودداری نمایید.
  • از ارسال تبلیغات خودداری نمایید.